غار چال نخجیر
ساعت ۳:٠۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/۱٧  کلمات کلیدی: ایرانگردی ، سفر به چهار محال و بختیاری ، سفرهای یک روزه

١٢/٣/٨٩ - در راه رسیدن به شهر کرد-غار چال نخجیر

سلام بچه ها.چند روزی نبودم عوضش دست پر برگشتم.در هفته گذشته من و محمد امین برنامه ریزی سفری به چهارمحال و بختیاری داشتیم.تاکنون این منطقه ایران عزیزمان را از نزدیک ندیده بودیم و شوق زیادی در دیدن ان داشتیم.

راستش را میگویم که دیدن این  منطقه مثل یک خواب و خیال بود.ساعتها میان دشتهای بکر و میان ایلیاتی های باصفا آبشارهای بلند و چشمه های سرزنده-صدها گله گوسفند و کوه های سر به فلک کشیده مرغزارهای سبز و مزرعه های گندم اگر اسمش خواب نباشد پس رویایی در بیداری بود.

در این سفر با من و عکسهایم همراه باشید تا دلهایتان را به طپش دیدن بختیاری وا دارم.قول میدهم بعد از همراهی با من در برنامه های آینده تان دیدن از این استان را قرار خواهید داد.تنها بگویم که هرجور شده سعی کنید عکسها را هم ببینید که چهارمحال و بختیاری تنها با دیدن دیده میشود!

ali_pics 255

صبح روز ١٢ خرداد ساعت ۶ صبح گروه هفت نفره ما از تهران به سمت قم راه افتاد تا در نیمه شب هم بقیه اعضای گروه به ما ملحق شوند.مقصد اقامت در هتل ۴ ستاره کوهرنگ بود که در نزدیکی شهرکرد واقع شده است.با دو ماشین راه افتادیم و تصمیم گرفتیم از مسیر تهران-قم-دلیجان-محلات-گلپایگان-خوانسار-گلستان کوه -چادگان - دیمه و در نهایت کوهرنگ به مقصد برسیم.راه را طولانی تر برگزیدیم تا در روز اول خوش خوشک جاهای دیدنی دیگری به غیر از استان چهارمحال را هم ببینیم.در راه جاده تهران قم ایستادیم تا گوشه ای سفره ای پهن کنیم و صبحانه ای به بدن برسانیم.بعد از ساعتی استراحت به سمت دلیجان راه افتادیم.

89 001

برنامه ریزی این سفر از ابتدا با من بود.پرینتی از جاهای دیدنی به همراه نقشه کامل و توضیحاتش را در اختیار داشتم تا هی دور خود نچرخیم و راحت تر به مقصد برسیم. یادتان باشد که بهتر است قبل از هر سفر در اینترنت گشتی بزنید و اطلاعات کافی با نقشه و شمارش دقیق کیلومتر جاده ها داشته باشیدتا بتوانید راه ها با نوع جاده هایشان را بشناسید و بهترین مسیر ها را انتخاب کنید.اگر بتوانید یک جی پی اس هم در ماشینتان نصب کنید تا حدودی کمک حالتان خواهد بود.

به عنوان اولین جایی که قصد دیدنش را داشتیم به دلیجان رفتیم.شنیده ها میگفت غاری در جاده دلیجان به نراق و در حدود هفت کیلومتری نراق قرار دارد.میتوانید حتی در یک سفر یک روزه از تهران به قصد دیدن از غار بروید و برگردید.راه تنها چند ساعت با تهران فاصله دارد و در دسترس است.

از دلیجان به سمت کوه های "تخت" پیش میرویم.راهی هموار که مستقیم تو را به دهانه غار "چال نخجیر" میبرد.چال به معنی محل و نخجیر به معنی شکارگاه است یعنی محلی برای شکار که نام جایی هم هست که غار در ان قرار گرفته است.

تا قبل از سال ۶٨ روستایی های اطراف محل ده ها افسانه از این کوه میگفتند.زمانی که برای چیدن گلهای دارویی و چرای گوسفندانشان به نزدیکی این محل میامدند صدایی هولناک و خشمگین از دل کوه آنها را به هول و وهراس میفکند.گویی روح ناآرام کوه بود که سد راهشان میشد.تا اینکه سال ۶٨ و هنگام یک انفجار توسط سازمان آب منطقه ناگهان دهانه یک غار مسدود شده باز شد و افسانه های چال نخجیر شکل دیگری به خود گرفت.مشخص شد اینجا دهانه مسدود غاری بوده که هنگام وزش باد درآن و نبود مجرای خروجی صدای هوهوی ترسناکی در دل سنگها ایجاد میکرده است.

غارنوردان کنجکاو میشوند و راه میفتند تا در دل کوه پیش رفته و رمز و راز این سنگها را دریابند و اینگونه بود که ناگهان از دل کوههای آرام نخجیر غاری ٧٠ ملیون ساله سر بیرون میاورد.غاری که همگان را شگفت زده میکند از زیباییهای بینظیرش.غاری آهکی که گویی دست خالق خود به تراش سنگها و قندیلهایش پرداخته است وگرنه کدام دست بشر میتواند چنین به ظرافت با برخورد آب و سنگ و آهن و جیوه و مس تندیسهای بلورین و آهکی به این زیبایی پدید آورد.

این غار دارای یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی است که تا کنون توسط افراد محلی و غار نوردان مجرب در حدود ١٢ کیلومتر از آن شناسایی شده است اما فعلا تنها ٢ کیلومتر آن برای افراد عادی قابل دیدن است و بقیه راه در دست غارنوردان و راهسازی قرار دارد.تا این تاریخ ٢ ماه میشود که غار برای بازدید عموم گشوده شده پس فعلا تا گردشگران زیادی سراغش نرفته اند فرصت مناسبی است که در سکوت به دیدن آیه های خدا بروید و در تالارهای خنک و مرطوبش گام بردارید و با عمق نگاه سنگها را بنگرید و محو زیباییها بشوید و در خالقش غرق!

غار ٣ طبقه است که طبقه اول آن یک دریاچه قرار دارد که فعلا مورد بازدید نیست اما پروژه بعدی این است که روی آن بتوان قایق سواری کرد.این همه آب از چشمه هایی که روی کوه میجوشد و آب بارانی که از سنگها به درون نفوذ میکند تامین میشود.طبقه دوم و سوم را میتوایند با پای پیاده طی کنید.راه هموار است اما بعضی جاها باریک و راهرو مانند میشود.بهتر است کفش مناسبی به پا داشته باشید.در بعضی جاها آب چون بارانی لطیف بر سرمان میچکد و انگار تازه مان میکند.

جالب زنده بودن غار است که هنوز در حال ساخته شدن است و هر لحظه به شگفتیهای آن افزوده میگردد.تو را به خدا دست به این قندیلها نزنید ساخت هر یک سانت اینها ٣٠٠٠ سال زمان میبرد که متاسفانه بعضی از گردشگران با بیمبالاتی آنها را میکنند و با خود میبرند.!تمام طول راه از در ودیوار استلاکمیت و استلاکتیت آویزان است یعنی قندیلهایی از سقف و قندیلهایی روی زمین.در بعضی نقطه ها هم وصالی بین آنها صورت گرفته و یک ستون سنگی زیبا پدید آورده است.این قندیلها از ریزش مداوم آب از سقف و ریختنش روی زمین ایجاد شده اند که واقعا جلوه بکر و جادویی به غار میدهند.

دست خلاق طبیعت طی میلیون‌ها سال با مدد از شرایط خاص‌ آب وهوایی ‌و جغرافیایی درون غار، دهلیزها، دالان ها، کریدورها، تراس ها و حوضچه‌ های بی ‌نظیری را به وجود آورده که بازتاب نور از منشورهای بلور"کلسیت" در کنار آویزه ‌های پر حالت آن هر بیننده ‌ای را متحیر و مبهوت می‌ کند.

در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز ، سنگ‌ های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس های عظیم ‌الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر آنان از جنس آهک است.

رسوبات دولومیتی با رنگ آمیزی جاذب در جای ‌جای غارپتانسیل عظیمی ‌از اسفنج های بلورین و کریستاله، باغهای مرجانی و مخروط های گل کلمی شکل را خلق کرده است.

ali_pics 263

خوب بعد از دیدن غار حول و حوش ظهر بود که به گلپایگان رسیدیم جاییکه کبابهایش بینظیر است و عجیب طعمی به یادگار برایتان میگذارد.دیدیم "نقرس" خونمان پایین افتاده است ! پس تصمیم به کباب درمانی ! گرفتیم.در رستوران سلیمانی واقع در سه راه بهداشت کباب کوبیده با نان و ریحان تازه نوش جان کردیم و به سمت کوهرنگ راه افتادیم.با من بمانید تا بقیه سفر ....

*هنگام دیدن از غار چال نخجیر سراغ راهنمایی به نام آقای داوود قربانی بروید که کامل و جامع برایتان توضیح میدهد و شما را با تمام سوراخ سمبه های غار آشنا خواهد کرد.

*برخی اطلاعات از سایت تبیان گرفته شده است.