جشنواره لاله ها
ساعت ٢:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/۱۱  کلمات کلیدی: سفرهای یک روزه

١١/٢/٨٩ - جشنواره لاله ها

این گزارش تصویری است.عکسهای آن را از دست ندهید.

baghe gol_orbihesht89 001

چند روزی است که در و دیوار شهر با پوسترهای تبلیغاتی "جشنواره لاله ها" پوشیده شده است.همین ما را وسوسه کرد تا صبح جمعه ساعت ١١ دلخوش و تاتی کنان آرام آرام راه بیفتیم به سمت جاده.سر راه باک ماشین را پر کردیم از بنزین و راه افتادیم با خیال راحت رو به جاده چالوس.

baghe gol_orbihesht89 005

از همان ابتدای خروجی در انچنان ترافیکی گیر افتادیم که باورمان نمیشد.قطار ماشینها پشت سر هم با سرعت مورچه حرکت میکردند و معلوم نبود که این ترافیک برای چیست و تا کجا ادامه دارد.آدرس دقیق محل جشنواره لاله ها هم اصلا در طی جاده زده نشده بود تا حداقل بفهمیم در چند کیلومتری ان هستیم.

baghe gol_orbihesht89 006

از آنجاییکه روزهای پیش هوا بارانی بود انگار همه مردم با هم تصمیم گرفته بودند این روز جمعه را به هواخوری بگذرانند.سد کرج به برکت بارانهای بهاری لبریز از آب بود و رودخانه گلی و خروشان.مردم هم بی توجه به خروش آبهای سرکش در تمام کناره رودخانه چادر زده بودند و به ماهیگیری و خوش گذرانی مشغول.نشان به آن نشان که ما ساعت ١٢ از تهران خارج شدیم و ساعت ۶:٣٠ عصر با خستگی-اعصاب داغان-له و لورده بالاخره به مقصد رسیدیم.

baghe gol_orbihesht89 015

اما وقتی چشممان خورد به تابلوی رنگارنگ طبیعت که بر فرش زمین گسترده شده بود دیگر خستگی را از یاد بردیم.هزاران لاله رنگارنگ در شکلها و رنگهای مختلف در پیچ و خم سنگ فرشهای باغ غنوده و نظاره گر آشفتگی ما آدمهای شهری بودند که ندید- بدید دیوانه و شیدای این همه زیبایی شده بودیم.

baghe gol_orbihesht89 028

این باغ لاله در روستای گرماب از بخش آسارای کرج واقع شده است که در ۵٣ کیلومتری جاده کرج-چالوس قرار دارد.در این جشنواره بیش از ۴٠٠ هزار !!!! شاخه گل لاله در نوع های مختلف یوکوهاما" ، "پریمولا"، "ملکه شب" ،"سوسنی"، "تاروت" و "داروین" در 23 رنگ زیبا و گوناگون در معرض دید عموم قرار گرفته است.

baghe gol_orbihesht89 034

همان طور که میدانید آّب و هوای شهرستان کرج برای پرورش انواع گیاهان و تنوع کشاورزی بسیار ایده آل است.در این میان بخش آسارا به دلیل وجود رودخانه کرج و آب و هوای مناسب یکی از مناطق مهم در استان تهران برای پرورش گل و گیاه بخصوص گلهای شاخه بریده است.به همین دلیل چند سالی است که از این مکان برای پرورش گلهای لاله استفاده میکنند.

baghe gol_orbihesht89 050

حسن بزرگ این باغهای خصوصی در اشتغال زایی روستاییان اطراف است.بدین ترتیب هرساله مردم بیشتری از توابع آساره به گلکاری روی میاورند.از طرفی دیگر- اینگونه باغها -یک امکان تفریحاتی هم برای مردم شهرنشینی که از گل و گیاه روز به روز دورتر میشوند را فراهم میسازد.آنچه که من امروز با چشمهای خودم دیدم استقبال خیلی زیاد مردم از این باغ بود.

baghe gol_orbihesht89 074

باغ تا غروب آفتاب باز بود و بازدیدش برای مردم رایگان.دورتادور باغچه ها مردم زیادی در رفت و آمد بودند و در حال عکس گرفتن با گلها.به هر طرف که نگاه میکردی گل میدیدی و آدم و لنزهای زوم شده دوربینها.این باغ گل در حاشیه جاده واقع شده که در تقابل با کوه های ستبر البرز خودنمایی میکند.از حاشیه آن هم رود پرآب در حال گذر است که فضا را تلطیف کرده و موسیقی دلنوازی را در گوش جان جاری میسازد.

baghe gol_orbihesht89 060

جشنواره لاله ها از ٧ اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا ١٧ اردیبهشت ادامه دارد.پیشنهاد میکنم دیدن این تابلوهای زیبای زنده را از دست ندهید.فقط اگر امکانش برایتان هست به جای آخر هفته وسط هفته را برای بازدید از باغ انتخاب کنید تا مثل ما در گیر ترافیک بسیار وحشتناک جاده چالوس نشوید.

baghe gol_orbihesht89 088

از در باغ که بیرون میاییم بساط دست فروشها هم به راه است که سرگرم فروختن گلهای لاله هستند.میتوانید این گلها را در گلدان بخرید و بعد از اینکه دوره عمر گل لاله به سر رسید پیاز آن را در باغچه بکارید تا سال بعد دوباره گل بدهد.تنها یادتان باشد که در فصل پاییز و به مدت ١ هفته این پیاز را از خاک درآورده و در معرض هوا قرار داده و دوباره در خاک بکارید.

baghe gol_orbihesht89 089

هوا رو به تاریکی میرفت و جاده ما را بدرقه میکرد.ما هم آرام آرام پیچهای چالوس را درمینوردیم و لابلای سکوت درختان به سوی خانه میرفتیم.