بوداپست(8)
ساعت ٢:٤٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱/٢٤  کلمات کلیدی: جهانگردی ، سفر به مجارستان

٢٩/١٢/٨٨ - بوداپست

budapest_athene 266

از گشت خارج شهر بوداپست که برگشتیم هتل یه استراحت کوتاه کرده و خودمون رو برای سال تحویل آماده ساختیم.من تجربه های زیادی از تحویل سال در کشورهای خارجی دارم.هرکدومش به نوع خود جالبه و خاطره انگیز.آقای سارکوزی عزیز از قبل آن مدام یادآوری میکرد که برامون یه سورپرایز داره و هممون ساعت ۶ بعدازظهر تو لابی هتل جمع بشیم.

budapest_athene 270

وقتی پایین رفتیم دیدیم همه ترگل و ورگل لباس مهمونی پوشیده حاظر و اماده هستند. آقای سارکوزی ما رو به سمت یکی از سالنهای اختصاصی  هتل که از قبل آماده کرده بود راهنمایی کرد.وقتی اونجا رسیدیم دیدیم به به! این آقای تورلیدر مجارستانی کاری کرده اند کارستان.هفت سین کاملی برایمان چیده بود که حتی توی آن سبزه و ماهی قرمز هم قرار داشت.همه دور میز جمع شدیم و سال تحویل را جشن گرفتیم.آقای سارکوزی از سایت نجوم هنگام دقیق سال تحویل را به وقت مجارستان متوجه شده و با ساعت او همه شمارش معکوس را شروع کردیم و ....هورا.......

عیدتان مبارک.بعد دیگر شیرینی و آجیلی بود که از هر سو بهم تعارف میکردیم.آقای سارکوزی پیشنهاد کرد یک آهنگ ایرانی هم بگذاریم.چند نفر موبایلهایشان را روشن کردند و دامبول و دیمبول!!!! فکر میکنید در این لحظه آقای سارکوزی به ما چی گفت:

کسی شجریان -شهرام ناظری - محمد اصفهانی - علیرضا افتخاری.... با خود ندارد؟

ساسی مانکن و بنیامین داشتیم اما دریغ.....(عرق شرم بر جبینمان نشست!!!)

budapest_athene 287

بعد راه افتادیم به دیدن رقص و موسیقی فولکولوریک مجاری که در یک سالن موسیقی در همان نزدیکیهای هتل اجرا میشد و از قبل بلیطش را رزرو کرده بودیم.برنامه ساعت ٨ شروع میشد و ما به موقع خود را به آنجا رساندیم.اینجور برنامه ها در هر توری آپشنال محسوب شده و بستگی به گروه داره که حس و حالشو دارند و حاظرند دست به جیب ببرند یا نه.

budapest_athene 283

برنامه در دو بخش ١ ساعته اجرا شد.بخش اول که موسیقی و رقص محلی و دهاتی مجاری بود رقصی تند و نفس گیر با موسیقی بسیار هیجانی همراه بود.شبیه رقصهای اقوام قفقازی و قزاقهای روسی.رقصی شاد و پر تحرک که نفس را بند میاورد.دخترها و پسرهای مجار با لباسهای شاد و رنگارنگ دست در دست هم میچرخیدند و میخواندند و میرقصیدند و ما را به سرگیجه دچار میکردند.

budapest_athene 284

بخش دوم کمی آرام تر و شهری تر بود.رقصی آکادمیک تر و اشرافی تر.معمولا در رقصهای فولکولوریک میشود با فرهنگ - آداب و رسوم و تاریخ یک کشور آشنا شد و یکی از جذابیتهای اینگونه رقصها هم در همین هست.در زمان کمونیستها سعی میشد با سنتها و آیینهای ملی مبارزه شود اما مردم با رقصهای محلی در کوچه و بازار سعی در زنده نگهداشتن فرهنگ بومی خود داشتند و اینگونه با کمونیست مبارزه میکردند.انگار این یک نوع مبارزه نرم و مخملی با حکومت وقت بود.

budapest_athene 301

در آخر هم تک نوازیهای زیبایی از ویالون-نی انبان و نوعی سنتور مجاری انجام شد.

budapest_athene 295

از سالن موسیقی که بیرون آمیدم دیروقت شده بود و خیابانها آرامش یافته بودند.کنار دانوب زیبا را گرفتیم و پیاده به سمت هتل راه افتادیم.ماه بالای آب میدرخشید و شکوه زیباییها را دوچندان میکرد.موسیقی در ذهنمان تاب میخورد و ما هم با آن تاب تاب....

budapest_athene 296

و ما آرام آرام اولین شب سال نو را در کوچه های سنگ فرش بوداپست( که زیر سم درشکه ها تلق تلق میکردند )  راه میرفتیم.زیر لب زمزمه میکردیم و دست در دست هم  کیف میکردیم از این همه آرامش و زیبایی...و اینگونه وارد سال نو شدیم.