روسیه(9)-سنپترزبورگ-موزه هرمیتاژ
ساعت ۱٢:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٦/۱٤  کلمات کلیدی: جهانگردی ، سفر به روسیه(مسکو - سنپترزبورگ)

۲۵/۵/۸۷-

اینجا موزه هرمیتاژ بزرگترین موزه جهان است که در زبان فرانسه به معنی جای خلوت میباشد.این موزه در ابتدا کاخ زمستانی تزارها بود که در زمان دختر پطر کبیر ساخته شد و بعدها توسط کاترین کبیر گسترش یافت و به مرور کلکسیونی از نفیس ترین اشیا جهان و محل نگهداری کلکسیون شخصی کاترین گشت.در زمان جنگ جهانی برای درامان ماندن اشیا آنها را به سیبری منتقل کردند و پس از جنگ دوباره آنها را به اینجا برگرداندند.در زمان لنین در این مجموعه به روی مردم گشوده شد تا به عنوان موزه از آن استفاده شود.این موزه عظیم دارای ۱۰۵۷ سالن مختلف و۳۰۰۰۰۰۰ اثر است.تخمین زده شده که اگز برای دیدن هر قطعه این موزه تنها یک دقیقه وقت صرف کنید ۱۱ سال طول میکشد تا کل موزه را ببینید.از آنجاییکه ما ۱۱ سال !! وقت نداشتیم با کمک تور لیدر برجسته ترین قطعات را مورد بازدید قرار دادیم که گشتی ۳ ساعته شد.

اینجا اطاق شخصی پطر کبیر است که تصویر نقاشی شده او و همسرش در بالای تخت شاهی او قرار دارد و علامت عقاب دو سر که نشان پادشاهی تزارها بوده روی صندلی دیده میشود.در زمان کمونیست روی علامتهای شاهی با پارچه ای با علامت داس و چکش پوشانده میشد.

این محل سالن رقص کاخ زمستانی بوده که نوازندگان در ردیف بالا مینشستند و به نواختن سازشان مشغول میشدند .لوسترها در آن زمان همگی شمع سوز بود.یکی از مهمترین مشاغل آن دوره که به خانواده های اشرافی تعلق داشت روشن و خاموش کردن شمعهای اطاقهای کاخ بود.

در این سالن ۳۳۳۲ قطعه نقاشی تمام سران ارتش روسیه در جنگ با ناپلون قرار دارد.در جلوی سالن هم تصویری از الکساندر اول است که قبل از جنگ خود ناپلون انرا به پادشاه هدیه داده بود.

بعد از بررسی سالن کلکسیون اشیا شخصی کاترین وارد اطاق خصوصی او میشویم.جاییکه او با دوستانش در اینجا دیدار میکرد.به این محل اطاق طاووس هم میگویند.علت هم وجود این ساعت عظیم طاووس نشان در اینجاست.فقط هنگام تحویل سال نو سر طاووس حرکت کرده و جغد و خروس کنارش حرکت میکنند و آواز میخوانند.

روی کف زمین با سرامیکهای بسیار ریز و رنگین افسانه مندوزا را ترسیم کرده اند.عکس وسط همان الهه باستان مندوزا است.کسی که هرکس به او نگاه میکرده تبدیل به سنگ میشد تا اینکه هرکول به جنگ با او میره و آیینه ای مقابل او میگیره و خود مندوزا با دیدن عکس خود در آینه تبدیل به سنگ میشود.

وارد تالارهای هرمیتاژ قدیم میشویم جاییکه نقاشیهای دوران ۱۴ و ۱۵ میلادی به نمایش درآمده .در اون دوران بیشتر نقاشیها به سفارش کلیسا کشیده میشد به همین دلیل مضمون آنها مذهبی بود.۲ اثر مهم از داوینچی در این موزه وجود دارد که هر دو از ارزش بالایی برخوردارند.هردو تصاویر مریم و مسیحند که اولی را وقتی او ۲۶ سالش بود کشیده و اشتباهی که در آن کرده این است که تصویر مریم را بسیار بچه گانه کشید.در تابلوی بعدی که در سنین پیری دوباره از همان سوژه کشید این اشتباه را تصحیح کرد. تابلوی بالا همان دومین کار اوست.

بعد از دوره رنسانس سبک موناریسم آمد که نشان میداد مردم در خلوت خود چگونه اند.دیگر سوژه های مذهبی کنار گذاشته شدند و تصاویر عریان انسان در تصاویر نشان داده شد.این تابلو یکی از مشهورترین کارهای <جولیا رومانو> است.نام آن صحنه عشق است  و ماجرای زنی را که در خلوت به شوهرش خیانت میکند نشان میدهد.گربه زیر تخت نشان خیانت است و خدمتکاری که از لای در صحنه را میپاید و سگ کنار او هر دو نشانه وفاداری هستند.

اینجا کریدور رافا‌یل نام دارد.کاترین کبیر در زمان خود ۷ نفر از استادان بنام نقاشی را از سنپترزبورگ به واتیکان میفرستد تا نقاشیهای آنجا را عینا در اینجا کپی کنند.در طی ۷ سال این کپی برداری از کارهای رافا‌یل طول میکشد تا بر روی ۱۳ سقف اینجا عینا نقاشیهای او را بکشند.بعد از مدتی واتیکان آتش گرفته و آن نقاشیها از بین میروند.این بار واتیکان گروهی را میفرستد اینجا تا دوباره کپی برداری از کارهای رافایل انجام شده اما این بار ترمیم نقاشیهای واتیکان انجام میشود.

در این سالن تمام کارهای دستی شاگردان رافایل را گرد آورده اند.اولین نقاشی رافایل که در ۱۷ سالگی از حضرت مریم کشید هم در اینجاست.در آن زمان رافایل در کارگاه نجاری پدرش کار میکرد.به همین دلیل قاب دور تابلو هم کار دست اوست.تابلو را در زیر مشاهده میکنید.

تابلوی بعدی هم کار رافایل است که این بار حضرت مریم را در کنار یوسف نجار نشان داده است اما این کار هم ۲ اشتباه دارد اولا دور سر یوسف نجار هاله تقدس کشیده دوما نقاش یادش رفته ریشهای او را نقاشی کند.

لرنزتو یکی از معروفترین شاگردان رافایل بود و این مجسمه مرمرین کار اوست.قصه این محسمه یک افسانه قدیمی را بازگو میکند و  به این شکل است که دلفینی بوده که هر روز با پسر بچه ای بازی میکرده .دلفین پسر را به دریا میبرد و پسر غرق میشود.دلفین جنازه پسر را به دوش میگیرد و تا ساحل  میاورد و از غم از دست دادن پسر او هم میمیرد.

این مجسمه آخرین اثر میکل آنژ است و تنها کار او در این موزه مجسوب میشود اما عمر او کفاف تمام کردن آن را نمیدهد و قبل از تمام کردن پای مجسمه از دنیا میرود.مجسمه  در زیر قابل دیدن است.

این تابلوی معروف هم <پتر> و <پاول> را نشان میدهد.همان دونفری که انجیل را به زبان روسی درآوردند و هردو از حواریون مسیح بودند.پتر در سمت چپ عکس همان کسی است نام سنپترزبورگ از نام او گرفته شده است.

بزرگترین مجموعه از کارهای <رامبراند> نقاش بزرگ هلندی در این موزه موجود است.تابلوی زیر <دایانا> نام دارد که یکی از معروفترین کارهای رامبراند است.داستان این تابلو روایت پادشاهی است که خواب میبیند دخترش دایانا فرزندی به دنیا میاورد که بعد ها حکومتش را بر میندازد.به همین دلیل دخترش را در یک قصر طلایی زندانی میکند تا بچه دار نشود .اما یکی از خدایان از آسمان بر او نازل میشود و او را باردار میکند و سرانجام هم نوه پادشاه او را سرنگون میسازد.....دانشجوهای رامبراند او را متهم به سمبل کاری میکنند و میگویند چون حوصله کشیدن پاهای دایانا را نداشته بر روی پاهای او پارچه ای را نقاشی کرده است.رامبراند برای اینکه به همه ثابت کند که اشتباه میکنند پتو را پاک میکند و دانشجویان میبینند که زیر پتو پاهای دایانا کاملا نقاشی شده.در واقع نقاش ابتدا پاها را کشیده بوده و سپس پتو را بر روی آنها ترسیم کرده بود.(نقاشی زیر)

یکی دیگر از تابلوهای معروف رامبراند <پسر پشیمان > است.داستان تاجری که ۲ پسر داشت و به هردو ثروت یکسانی میدهد.اولی پول را در راه صحیح مصرف کرده و دومی همه را صرف خوشگذرانی میکند.در اواخر عمر پدر که دیگر نابینا هم شده است نادم و پشیمان به سوی پدر برمیگردد و بخشیده میشود.نکته مهم تابلو در اینجاست که دست راست پدر زنانه و دست چپش مردانه کشیده شده و منظور این بوده که خداوند که حکم پدر و مادر را برای ما دارد همیشه با آغوش باز منتظر توبه و برگشت  ما به سویش است...

 

در سالن بعدی بزرگترین گلدان جهان قرار دارد که از یک سنگ یک تکه یشم تهیه شده و به وزن ۱۹.۵ تن است.اول گلدان را در اینجا قرار دادند و سپس دیوارهای سالن را اطراف آن ساختند.این سنگ را از بالکان تهیه کردند و ۴ ماه طول کشید تا آن را به اینجا بیاورند.

سالن بعدی به مجسمه های روم باستان قبل از میلاد مسیح  تعلق دارد که اکثرا فرماندهان جنگی آن زمان هستند.بعضی از مجسمه ها تا ۵ قرن قبل از میلاد هم قدمت دارند و به مرور زمان قسمتهایی از آنها مثل دست یا پا آسیب دیده اند.یکی از معروفترین آنها مجسمه ز‌ءوس خدای خدایان است.

و در آخر بازدید از سالن مصر باستان و دیدن یکی از جذاب ترین بخشهای موزه یعنی مومیایی های بدست آمده از اهرام ثلاثه بود که اجازه عکاسی داده نمیشد اما......