غواصی در کیش
ساعت ۱٢:٥٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۱٢/۱٥  کلمات کلیدی: ایرانگردی ، سفر به کیش

۸/۱۲/۸۶ - جزیره مرجانی کیش

جزیره کیش با وسعت ۹۱ کیلومترمربع در فاصله ۱۸ کیلومتری ساحل جنوبی ایران(۳۰۰ کیلومتری غرب بندر عباس)حدود ۸ قرن پیش مرکز تجاری پرآوازه در خلیج فارس محسوب میشد و فعالیتهای تجاری بین ایران ٬چین٬آفریقا و اروپا از بنادر این جزیره کوچک انجام میگرفت.بعد از رونق گرفتن جریزه هرمز فعالیتهای این جزیره رو به افول رفت ویک دوره طولانی سکوت و انزوا را تجربه کرد.امروزه کیش با برخورداری از ۱۲ بازار کوچک و بزرگ حدود ۸۲۰۰ تخت اقامتی در هتلهاو انواع امکانات تفریحی سالانه پذیرای حدود ۱ ملیون مسافر ایرانی و خارجی است.

جزیره کیش مجموعه ای از جاذبه های متنوع سیاجتی به ویژه جاذبه های طبیعی ٬مردم شناسی٬تاریخی٬ورزشی و تفریجی را داراست.که مهمترین آنها :

شهر باستانی حریره٬بوستان آهوان٬پایاب٬شهر زیرزمینی کاریز٬کشتی یونانی٬مسیر دوچرخه سواری دور جزیره٬سواحل نقره فام مرجانی٬دهکده المپیک٬پارک دلفین٬آب انبار سنتی٬آکواریوم٬ مجموعه ورزشی مریم٬اسکله تفریحی جدید٬محله میرمهنا و روستای باغو است.

ساحل کیش آرام و آبی و مرجانی است . وجود همین مرجانها باعث شده که آب همیشه زلال و شفاف باقی بماند.آنقدر زلال که به راحتی بتوان ماهیهای رنگارنگ و زیبای ته آب را نظاره گر شد.مرجانها جانورانی گیاهی شکل و استوانه ای اند از رده کیسه تنان ٬که اغلب دسته جمعی زندگی میکنند.در بالای استوانه سرآنها قرار داردو در پایین ٬صفحه ای پهن که به آن صفحه پایی میگویند و از سلولهای روی آن موادی آهکی ترشح میشود تا مرجان بر روی تخته سنگ ثابت نگه داشته شود.به تدریج با ترشح این مواد پایه ای آهکی برای مرجان ایجاد میشود.تجمع مرجانها و ترشح مواد آنها به مرور در ایجاد جزیره کیش نقش داشته است.

کیش علاوه بر اینکه از متنوع ترین تنوع زیستی و اکو سیستمهای دریایی برخوردار است بدلیل وجود آب شیرین در آن یکی از سرسبز ترین جزایر خلیج فارس نیز محسوب میشود.درختان تنومند لور٬کهور٬کنار٬نخل٬اکالیپتوس٬چریش٬کنوکارپوس...مناظر طبیعی زیبایی درآن ایجاد کرده اند.یکی دیگر از جاذبه های دیدنی آن وجود آهوانی است که در مناطق جنوبی و غربی آن پراکنده اند.کمی دورتر از بازارها٬پرندگان زیبایی چون فلامینگو٬حواصیل و پرنده های شکاری دیده میشوند.در سراسر جزیره ۱۱۶ نوع پرنده وجود دارد که مناظر بدیعی ایجاد میکنند.شما میتوانید هنگام پیاده روی و یا دوچرحه سواری انواع مرغان دریایی را مشاهده کنید که در کنار شما قرار میگیرند.

صبح ساعت ۶:۳۰ پرواز کردیم به سمت جزیره زیبای کیش.پا که تو جزیره گذاشتیم با هوای بسیار دلپذیری روبرو شدیم.هوا بهاری و معتدل بود و نسیم خنکی از سمت دریا میوزید به طوریکه رطوبت اصلا اذیت نمیکرد و شما میتوانستید ساعتها در کنار ساحل پیاده روی کرده و از لحظه ها لذت ببرید.در بدو ورود سراغ غواصی را گرفتیم .گفتند باید به اسکله ساحلی که کنار هتل شایگان قرار دارد برویم.آنجا موفق به گرفتن مربی نشدیم برای همین به پیشنهاد یک راننده تاکسی که دیگر با او از در دوستی وارد شده بودیم به ساحل مرجان رفتیم.آنجا کمپ غواصی متعلق به گروهی ورزشکار جوان بود.گفتند برای غواصی نفری ۵۰۰۰۰ تومان میگیرند. پذیرفتیم.
ابتدا باید لباسهای خاص غواصی را پوشیده و خلاصه وار تعلیم میدیدیم.لباسها سر همیهای چسباتی بود که برای ما خانمها یک بارانی آبی رنگ هم شامل میشد که تا روی باسن را میپوشاند.البته هنگام پریدن درآب آنها را درمیاوردیم.علاوه بر لباس باید کپسولهای اکسیژنی را هم بر پشت خود حمل میکردیم و عینکهای بزرگی که تا زیر بینی بود به صورت میزدیم.قبل از سوارشدن به قایق یکی از مربیان دستوراتی را به ما داد.از جمله اینکه درون آب نباید از فن شنا استفاده کنیم.چگونه پای خود را حرکت دهیم.چگونه از دهان نفس بکشیم واگر آب درون عینکمان رفت چگونه آن را خالی کنیم. و همچنین بعد از بسته شدن گوشهایمان زیر آب چگونه آنها را باز کنیم.از آنجایی که زیر آب امکان صحبت وجود ندارد بک سری علایم هم به ما یاد داد که توسط آنها با مربی زیر آب صجبت کنیم.
ترس عجیبی من رو گرفت.نمیدونم چی شد که حس کردم اعتماد به نفسم داره ذره ذره آب میشه اما کاری نمیشد کرد.پول رو پرداخت کرده بودم و حالا هر ۶ نفرمون با ۴ مربی سوار قایق شدیم و به وسط آب رفتیم.حس میکردم بقیه بچه ها هم یک کمی دلهره پیدا کرده اند. الکی میخندیدیم تا ترسمون رو مخفی کنیم.در قایق با توجه به وزن هرکداممان به کمرمان وزنه هایی سنگین وصل کردند تا به زیر آب فرو رویم.ابتدا جلیقه های نجاتی که تنمان بود را پر هوا کردند و به ترتیب با شکم پرتمان کردند درون آب.قرار شد در ابتدا روی آب تنفس دهانی را تمرین کنیم و سپس به زیر آب فرو رویم.
نوبت به من رسید.پرت شدم وسط آب و مربی سرم را به زیر آب فرو برد.حالا باید قلپ قلپ از درون ماسک اکسیژنم نفس میکشیدم.حس خفگی بهم دست داد و شروع به دست و پا زدن کردم.مرا بیرون کشید با داد و بیداد گفتم که تحمل ندارم و نمیتوانم نفس بکشم و می خواهم بالا بروم.هرچه مربی تلاش کرد مرا منصرف کند من با داد و بیداد بیشتری مقاومت میکردم . بالاخره مرا از آب بیرون کشیدند.بقیه بچه ها به زیر آب رفتند.هر مربی دست دو نفر را میگرفت و به زیر آب میرفت.گروه اول که مریم و علی بودند بعد از ۱۵ دقیقه بیرون آمدند و شروع به تعریف و تمجید کردند و مرا به آمدن زیر آب وسوسه کردند.از مربی خواستم شانس دیگری به من بدهد پذیرفت ودوباره مرا به درون آب برد.این بار سعی کردم اعتماد به نفس بیشتری از خودم نشون بدم و هول نشم .نفسهام اولش با التهاب بود اما کم کم آروم شدم و به مربی اشاره کردم بریم زیر آب...
واقعا نمیدونم چطور میتونم دنیای زیرآب رو براتون توصیف کنم.صدها ماهی ریز و درشت با رنگهایی اعجاب برانگیز از کنارم عبور میکردند.لاک پشتی سنگین به آرامی از کنارم گذشت. از لابلای مرجانها میگذشتم و هر از گاهی مربی گیاهی دریایی را به دستم میداد تا لمس کنم. در آن جا خدای بزرگ خود را به اشکال زیبا و رنگارنگی به ما نشان میداد و من غرق شگفتی بودم.بعد از ۱۵ دقیقه بالا آمدیم.کمی شنا کرده و سپس به درون قایق رفتیم. تجربه غواصی بی نظیر بود حتما اگر توانستید یک بار به سراغش بروید.پشیمان نمیشوید و شاید حتی مثل من مشتاق شوید که دوباره آن را تکرار کنید.

*از دوستان خوبی که دستی در عکاسی دارند خوشحال میشم نظراتشونو راجع به عکسام بدونم.